Bilgisayar Mühendisi mi, Yazılım Mühendisi mi?

İsmini açıklamadan bir üniversite ögrencisinin bana göndermiş olduğu e-posta iletisini sizinle paylaşmak istiyorum.

Bana gelen e-postanın içeriği şöyle:

Özcan Bey Merhabalar
Ben XXX Üni. Teknoloji Fak. Yazılım Müh. okuyorum.Yatay geçişle YYY Üni.Müh Fak. Bilg. Müh. geçmek istiyorum ama kararsızım. Sizce hangisini seçmeliyim? Gelecekte hangisinde işsiz kalma ihtimalim daha az? YYY Üni. eğitimi daha iyi olur diye düşünüyorum ama bilg. müh. geleceğin meslekleri arasında yer alamıyor artık. Yazılım müh. adı geçiyor. Sizce ne yapmalıyım? Hangisini tercih ederek kariyerime devam etmeliyim? Şimdiden sağolun …
Not: Acil cevaplayabilirseniz sevinirim.

Benim cevap:

Merhaba, eğer ilerde sadece yazılım yapacağım diyorsan, XXX Üni’den bir yere kımıldama. “YYY’nin serin sularında yüzerim, keyfime bakarım ve bunun yanında bir de bilgisayar mühendisi çıkarsam iyi olur” diyorsan o zaman YYY’e bir otobüs bileti al. Devir artık belli bir konuda uzmanlaşma devri. Bilgisyar mühendisliği çok geniş, her şeyden ufak defek bir şeyler öğretilen, ama yazılımın pek fazla ciddiye alınmadığı, matematiğe fazlasıyla kıymet ve ağırlık verildiği, diplomayı alınca müstakbel bilgisayar mühendisinin hiçbir şeyi doğru dürüst bilmediği, ama dünyayı ben yarattım ve her şeyi ben bilirim edasıyla piyasada iş bulmaya çalışıp, ama absürd ve gercekçi olmayan maaş hayalleri ile duvara toslayıp, beklentilerini aşağıya çekmek zorunda kaldığı bir eğitim dalı haline geldi ya da her zaman öyleydi. Gelecekte işsiz kalmayacak tek takım varsa, onlarda programcılar. Sen benim dediklerime çok fazla kulak verme. İçindeki sesi dinle. Eğer gönlünde gerçekten yazılım varsa, zaten o yöne doğru gideceksin, ha XXX, ha YYY, fark etmez. Üniversiteyi bitirdiğinde, hangi üniversitede olursa olsun, beni bul, bu konuyu tekrar birlikte değerlendirelim.

Başarılar dilerim.

Not: YYY benim memlekettir, kızları güzeldir :)

Bu arkadaşımız sizce nasıl karar verecek? Yatay geçer mi yoksa yazılımda kalır mı? Verdiğim cevap benim bu konudaki düşüncelerimi yansıtıyor. Bu konuda diyecek daha fazla bir şeyim de yok. Bilgisayar mühendisliği okumak zaman kaybından başka bir şey değil!

Ekleme:
Bu yazıyı yazdıktan sonra gelen yorumlar beni biraz düşündürdü. Amacım şu an bilgisayar mühendisliği okuyan arkadaşların kafasını karştırmak değildi. Eğer buna sebebiyet verdiysem, özür dilerim. Yazılım mühendisliği Türkiye’de ne yazık ki çok yeni bir öğrenim dalı. Bunun haricinde geriye bilgisayar mühendisliğinden başka bir seçim kalmıyor. Doğal olarak birçok öğrenci arkadaşımız da bilgisayar mühendisliği dalını seçmiş ve öğrenimlerini sürdürüyorlar.

Bilgsiayar mühendisliği okuyup, gidişattan memnun olmayan arkadaşlardan ricam motivasyonlarını yitirmemeleri. Nihayi amaç üniversiteyi bitirmek olmalı. Akabinde insan kendi istediği şekilde kariyerine yön verebilir. Bilgisayar mühendisinin programcı olması zor bir şey değil. İstek ve motivasyonun olduğu yerde mutlaka izlenebilecek bir yol vardır.

EOF (End Of Fun)
Özcan Acar

Share Button
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

17 Comments

  • Meherrem

    26 Temmuz 2012

    Bende Ozcan hocamin dediklerine katiliyorum.Zaman artik bir konuda uzanlasmak zamanıdır.Bilgisayar mühendisi diyilince akla bir sürü şey geliyor.Hem donanim hemde yazılım.Amma bunların üzerinde uzmanlaşmak bile insanın yıllarını alabilir.Oysaki bir iş başvurusuna gittiyniz zaman sizden ne kadar şey bildiyinizi sormuyorlar.Bir işi ne kadar iyi bildiyinizi soruyorlarki buda bir konu uzerinde uzmanlaşmak demekdir.

  • Muhammed Olgun

    26 Temmuz 2012

    Hocam bende Bİlgisayar Müh. okuyorum evet geniş bir alan içinde fazla efor sarfettiriyorlar bize ama Türkiye’de Yazılım Mühendisliği şuan yeni bir bölüm durumunda bu nedenle müfradatının ve hocalarınında tam oturduğunu düşünmüyorum.

  • Ömer ÖZKAN

    26 Temmuz 2012

    3. Sınıf bilgisayar mühendisliği öğrencisiyim. Keşke ben de yazılım mühendisliği öğrencisi olsaydım diyorum okuldaki her günümde. Çünkü yazılımı programlamayı çok seviyorum. Ama okulda matematik ve elektronik dersleri ağırlıkta ve olan programlama dersleri de temel seviyede. Okula gitmek zaman kaybı olarak geliyor her zaman. Hatta okul dönemi boyunca biraz bunalıma giriyorum. Ders bittikten sonra eve koşup yazılım kitapları okuyorum. Okumaya çalışıyorum. Kesinlikle istemediğim bir bölümde okuduğumu düşünüyorum. Ben olsam kesinlikle yazılım mühendisliğini tercih ederdim. Tabiki o üniversitenin verdiği dersleri ve eğitim seviyesini de göz önünde bulundururdum.

  • Özcan Acar

    26 Temmuz 2012

    Katiliyorum Muhammed. Bu konuda artik gerekli calismalarin yapilmasi gerekiyor.

  • Özcan Acar

    26 Temmuz 2012

    Ömer arkadasim, disini sık ve okulu bitir. Bu isim sakasi, kacari, göceri yok. Seni yakinda bir bilgisayar mühendisi olarak görmek istiyoruz. Okulu bitirdikten sonra yazilim mühendisligine yatay gececeksin zaten ;-)

  • Ahmet

    26 Temmuz 2012

    Bilgisayar mühendisliği öğrencisi olarak bu dönem elektronik projesi yaptım:) bildiğniz baskı devre yani.

  • ismail hakkı

    26 Temmuz 2012

    Yukarıda söylenenlerin hepsine katılıyorum, ben de bir Bilgisayar Mühendisliği öğrencisiyim. Yıllar geçtikçe Bilg. Müh. alanı da genişliyor. Ancak Matematik ve Bilgisayar Bilimleri alanında daha fazla proje ortaya çıkarılsa okunan o yıllar da boşa gitmez kanaatındayım.

  • Mimar Aslan

    26 Temmuz 2012

    Bir Bilgisayar Mühendisi olarak fikrimi almak için aynı soru aynı kardeşimiz facebook üzerinden bana da sordu. Müsadenizle ben de verdiğim cevabı bu yazının altında paylaşayım.

    Selamlar kardeşim.
    A ve B Üniversitelerinin eğitim kaliteleri hakkında bir kıyas yapacak kadar bilgim yok.
    Ama hangi bölüm olursa olsun. Bir yazılım dilini ve teknolojilerini babanızın oğlu gibi tanıdıktan sonra sizin iş bulamama sorunu yaşayacağınızı sanmıyorum. Ben şahsen en kolay bitireceğim üniversiteyi tercih ederdim. Kaprisli akademisyenlerle en az nerede mücadele edecekseniz o kuruma yöneliniz.

  • Özcan Acar

    26 Temmuz 2012

    Cok güzel bir cevap olmus Mimar hocam.

  • Turgay Can

    27 Temmuz 2012

    Güzel yorumlarınızı okumak keyif vericiydi.

    Özcan hocam Türkiye’de yazılım mühendisliği standartlarının oturmadığı bir gerçektir fakat öğrenciler için en güzel alternatif okudukları üniversitenin kesinlikle programlarına ve içeriklerine bakmalıdırlar. Ben tercihimi yaparken 2005 yılında sadece en esnek ders programı hangi üniversitede var? sorusuna cevap aradım ve tercihimde ne kadar doğru olduğumu gördüm şükürler olsun.Sonucunda bir yazılımcı olarak efor sarfetmekteyim. Kesinlikle üniversiteden aşırı bir beklenti içine girmeyelim. Üniversite hocası gelir size araçlarınızı gösterir ki çoğu zaman bana bunu bile göstermeyip araçlarımı kendim belirleyip istediğim bir alanda ve kapsamda proje yapmamı istediler(Bu bana herşey araştırılıp, öğrenebilir yetisini kazandırdı). Üniversite hocası/üniversite size bir alanda detaylı bir eğitim vermez sadece size araştırma,kendi başına öğrenme ve hataların üzerinden tek başına gelme gibi kazanımları gerçekleştirir. Olaya bu gözle bakarsanız ve tercihlerinizi bu yönde yaparsanız kazanan siz olacaksınız. Unutmayın herşey sizin parmaklarınız ucunda ve azminizin önündedir.

    Saygılarımla,

  • Nursel

    27 Temmuz 2012

    Ben şahsen Matematik Mühendisliğini de tavsiye ederim İTÜ de verilen eğitimin matematik ağırlıklı olduğu söyleniyor bilemiycem fakat ben YTÜ de okuyorum ve bir yazılımcı için gerektiği kadar yazılım ve matematik var. Kanaatim o ki bir yazılımcı iyi derece de matematik bilmeli, algoritması sağlam olmalı bzm okulda bunlar mevcut. Elektronik ve donanım dersleri yok, sistem çok az mevcut. Yazılım dersleri de yeterli temel eğitim veriliyor, tabi birazda kendi çabanız gerekli. kendi başına kod öğrenmeyi bilen biri çok memnun kalır, olmadı kod öğrenmek için bir kaç normal düzeyde kursa gider o kadar. Bilgisayr mühndisliğinde ki gereksiz dersleri almak istemeyen, yazılım mühendisliğinn de yeni olması sebebiyle emin olamayan arkadaşlara alternatif olabilir diye düşünüyrum.

    Umarım arkadaşımız doğru karar verir.

  • Batu

    30 Temmuz 2012

    Merhaba,

    Bu sayfadaki ana yazıyı ve altındaki yorumları okuduktan sonra aklıma ‘bahsi geçen kurum bir üniversite değil mi?’ sorusu geldi. İnsanların tam zamanlı çalışma hayatlarına başlamadan önce aldıkları genel ve belirli eğitimin son aşaması üniversitede verilendir. Burada insanların hayatlarında yapmaya başlayacakları ya da devam edecekleri profesyonel alanda eğitim alacakları öngörülür. Üniversiteler, eğitim kadrolarından notlandırma sistemlerine, seçmeli ve zorunlu derslerin çeşitliliğinden yapılan projelerin konusuna/kapsamına kadar birçok açıdan eleştirilebilir ve eleştirilmelidir de bana kalırsa. Ancak, üniversitenin öğrenciye sadece bir uzmanlık alanı kazandırmasından ziyade ona genel kültür, sosyalleşme, diğer fakültelerle ve alanlarla etkileşim, eğitimini aldığı temel alanla ilişikli olan yan dalların ve ilgili başlıkların da (burada kastettiğim, bir bilgisayar mühendisliği için matematik, ağ, donanım, açık kaynak-kapalı kaynak kodlu yazılımlar gibi daha belirli olabilecek teorik tartışmalar… gibi konulardır) içerisinde bulunduğu bir ortam sunan kurumlardan biri olduğunu düşünüyorum.
    Bu yorumu yazmamın sebebi yazılım mühendisliği ve bilgisayar mühendisliği bölümleri arasında bir kıyaslama yapmak değil, üniversitelere karşı sahip olunan ‘uzmanlaşma’, ‘iş bulma aracı’ yaklaşımların çok da doğru olmadığını düşündüğümü belirtmektir.

    Saygılarımla.

  • Pingback: Sorular ile Yazılım Mühendisliği 3/4 [Özcan Acar ile röportaj] « Yazılım Mühendisliği

  • halil ibrahim

    01 Kasım 2012

    bende bu konuda size katiliyorum.

  • Pingback: Kerem Vatandas – Software Researcher | Yazılım Mühendisliği Röportaj 3

  • berkan eriş

    02 Haziran 2013

    bende katılıoyorum bende bilgisiyar mühendisi olmak istiyorum ama içimde çok heves vr ama alahın izniyle olurum inşalah amin

  • Samet

    03 Ağustos 2014

    Arkadaslar veya abiler ablalar ben lise 2 ogrencisiyim ve teknoloji konusunda hem yazilimsal hem de donanimsal ikisinede cok merakliyim sizce bilgisayar muhendisligi mi yazilim muhendisligi mi okumaliyim ve hangi universiteyi okumaliyim simdiden tesekkurler.

Bir cevap yazın