Yazılım Maketleri

Nis 25th, 2011 | Yazar: Özcan Acar | Kategori: Yazılım Hakkında Genel Düşünceler, Yazılım Mimarisi

Dün kızıma lego parçalarından oluşan bir set aldım. Bu sabah beraber lego parçalarından kaleler yaparken birşeyin farkına vardım. Yazılım mühendisleri olarak çok soyut şeylerle ugraşıyoruz. Artık soyutluk seviyesi öyle bir hal almış ki, geçenlerde kendimi CPU içide yer alan registerlerin Assembler kullanılarak programlanmasından bahseden bir programcı hakkında “bu kadar low level işlerle uğraşılır mı ya” gibisinden düşünürken yakaladım. Her defasında soyutluk çıtasını bir kademe daha yukarıya çekmeye alışmış ben, somut olan ve ele alınıp, bir mikroskop altında görülebilecek olan CPU registerlerine ne kadar yabancılaşmışım! Bu verebileceğim örneklerden sadece bir tanesi.

İşler soyutlaşdıkça tüm resmi algılamak ve sistemleri modellemek belki daha da kolaylaşıyor, lakin temelde olup bitenleri anlamadığımız sürece, dünyanın en büyük finans krizine sebep olan bankacılardan bir farkımız kalmıyor. Onlarda ne yazik ki temelde çürük kredilerden oluşan yeni finans ürünleri oluşturarak, bilgisiz insanlara pazarladılar. Bu ürünleri kullanarak yeni finans ürünleri soyutladılar. Bu işlem, kimsenin içinde ne olduğunu anlamadığı finans ürünleri oluşana kadar devam etti. Sonuç malum!

Bunların lego ile ne alakası var diye düşünebilirsiniz. Yeni yetişen yazılımcıların OOP (Object Oriented Programming), modüler yazılım sistemleri, komponent tabanlı yazılım, kodun tekrar kullanımı (code reuse) gibi kavramları teorik ve pratik olarak kavramaları çok güç olabilir, çünkü bunlar ilk etapta elle tutulur, gözle görülür olmayan soyut kavramlar. Bu kavramları elle tutulur, gözle görülür hale getirebilseydik nasıl olurdu? Bunun için lego parçalarından faydalanabiliriz.

Siz daha önce bir yazılım sisteminin maketini elinizde tuttunuz mu? Bizler yazılım mimarilerini yazılım mimarlarının kağıtlar üzerinde çizdikleri kutucuklardan tanıyoruz. Bu iki boyutlu resimler örneğin kodun tekrar kullanımını bize ne kadar ifade edebiliyor?

Nasıl mimarlar tasarladıkları evlerin küçük maketlerini yapıyorlarsa, biz yazılım mühendisleri de legoları kullanarak oluşturmak istediğimiz yazılım sistemlerinin maketlerini oluşturabiliriz. Örneğin bir lego parçası tekrar kullanılabilir bir modülü simgeliyor olabilir. Yazılımcı bu lego parçasını eline alıp, sistemin değişik bölümlerinde tekrar kullanabilir. Bunu yaptığı esnada kodun tekrar kullanımının ne anlama geldiğini daha iyi anlayabilir, kodun tekrar kullamının getirdiği avantajları daha iyi görebilir. İnsan elinde tuttuğu üç boyutlu bir nesneyi daha kolay algılama eğilimi gösteriyor. Ben de dün kızımla beraber oynarken bunun farkına vardım. Lego parçalarını bir an için tekrar kullanılabilir yazılım modülleri olarak hayal ettim. Aynı renkte ve boyuttaki lego parçalarını değişik kalelerin (yazılım sistemi olarak düşünün) yapımında kullandım. Lego parçaları birer modül ve modülleri bir araya getirerek, değişik sistemler oluşturmak mümkün. Her defasında temel bir lego modülünü icat etmek zorunda kalmadan tekrar tekrar yeni bir sistemin inşasında kullanabiliyorum. İşte oluşturduğumuz yazılım sistemleri de bu prensibe göre inşa edilmeli. Yazılımda işin sırrı tekrar kullanılabilir modüllerde yatıyor.

Kanımca genç bir yazılımcıya bahsettiğim kavramları somutlaştırıp, eline alabileceği üç boyutlu nesneler olarak sunduğumuz taktirde, bu kavramların algılanması daha da somutlaşıyor. Belki yazılım maketleri oluşturmak yazılım mimarilerinin esnekliğini artırabilir. Ne dersiniz? Bu konu hakkında biraz kafa yormamız lazım!


EOF (End Of Fun)
Özcan Acar

Share Button

Özcan Acar

Bilgisayar mühendisi olan Özcan Acar 1997 yılından beri programcı olarak çalışıyor.

KurumsalJava.com, SmartHomeProgrammer.com ve Mikrodevre.com adresleri altında blog yazıyor. Kurduğu BTSoru.com'da ona yazılımla ile ilgili sorularınızı yöneltebilirsiniz. Pratik Programcı Yayınları bünyesinde Pratik Spring, Pratik Agile, Pratik Git ve Design Patterns ismini taşıyan kitapları bulunmaktadır. 21.12.2009 tarihinde Java Champion olarak seçildi.
  • Share/Bookmark
2 yorum | 3.320 kez okundu |

1 Yıldız2 Yıldız3 Yıldız4 Yıldız5 Yıldız (2 değerlendirme, ortalama: 5, toplam oy 5)
Loading ... Loading ...
Tags:

2 YORUM “Yazılım Maketleri”

  1. Hızır Sefa İrken diyor ki:

    İsabetli olur.

    Mesela oluşturulan ve entegresi yapılmış bir parçada değişikliklerin ne kadar zor ve neden yasak olduğunu anlatılmadan kavrayabiliriz.

    Tasarım şablonlarında iş daha da eğlenceli hal alabilir. Sebep sonuç ilişkisi güzelce ortaya serilebilir. Mesela Amerika’dan aldığınız fotoğraf makinanız için Türkiye priz çeviricisi. Amirekan prizini yeniden inşa etmek yerine ucuna birşey takıyoruz, oluyor. Hatta daha öngörülü davransaydık IPhone gibi USB girişli şablonvari bir tasarım yapardık.

    İşte bunların lego versiyonları güzel olur.

  2. Taner Diler diyor ki:

    Aslında tasarım kalıplarının, tasarım prensiplerinin, SOA ve birçok yaklaşımının temelinde belli protokoller çerçevesinde yapıların daha esnek daha bağımsız platformlarda birbirleri ile iletişime geçebilmeleri yatıyor. LEGO da ise esnekliğin farklı bir açıdan gündelik yaşantımızdaki farklı bir uyarlaması ile karşılaşıyoruz. Bu seviyede Enterprise Integration Patterns ihtiyaç duyduğumuz gerekli LEGO parçalarını bize sunuyor. Bize düşen sadece bu parçaların içlerini kodlayarak entegre etmek.

BU YAZI İÇİN BİR YORUM YAPABİLİRSİNİZ.